Άνθρωπος και Μηχανή

Κωδικός μαθήματος
02ΥΠΕ02
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Σειρά εμφάνισης
7
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα ασχολείται με τη σχεδίαση, ανάπτυξη και αξιολόγηση διαδραστικών προϊόντων και συστημάτων που υποστηρίζουν αποτελεσματικά τους ανθρώπους σε καθημερινές δραστηριότητες με έμφαση στις παραστατικές και ψηφιακές τέχνες, καθώς και με την μελέτη των σχετικών φαινομένων που προκύπτουν από την διαδικασία. Εξετάζονται τα βασικά χαρακτηριστικά αντίληψης, πρόσληψης και επεξεργασίας πληροφορίας του ανθρώπου και περιγράφεται η τρέχουσα τεχνολογία διαδραστικών συστημάτων (μηχανών). Επιπλέον, προσδιορίζονται οι παράμετροι που επηρεάζουν την επιλογή κατάλληλης τεχνολογίας κατά το σχεδιασμό ενός διαδραστικού συστήματος. Τέλος εξετάζεται η αξιολόγηση της ευχρηστίας ενός διαδραστικού συστήματος (βασικά χαρακτηριστικά εργονομίας και σχεδιασμού μηχανών). Στο τέλος του μαθήματος ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  • γνωρίζει τα βασικά χαρακτηριστικά αντίληψης, πρόσληψης και επεξεργασίας πληροφορίας του ανθρώπου

  • γνωρίζει τα βασικά χαρακτηριστικά εργονομίας και σχεδιασμού μηχανών

  • σχεδιάζει διαδραστικά συστήματα με έμφαση σε συστήματα που σχετίζονται με τις παραστατικές και ψηφιακές τέχνες.
     

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή στο αντικείμενο και τη δομή του μαθήματος, παραδείγματα
  2. Ο άνθρωπος: μηχανικό σύστημα, αισθήσεις
  3. Ο άνθρωπος: αντίληψη, μνήμη
  4. Ο άνθρωπος: επεξεργασία πληροφορίας, σκέψη, αποφάσεις
  5. Η μηχανή: χαρακτηριστικά μηχανής (συσκευές)
  6. Η μηχανή: στοιχεία εργονομίας (επικοινωνία και συνεργασία)
  7. Αλληλεπίδραση, διαδραστικότητα
  8. Διαδραστικός Σχεδιασμός
  9. Εργαλεία και μέθοδοι σχεδιασμού διαδραστικών συστημάτων
  10. Αξιολόγηση και η εμπειρία χρήστη
  11. Άμεσος χειρισμός και περιβάλλοντα εμβύθισης
  12. Εκφραστικές διεπαφές
  13. Τέχνες και διαδραστικά συστήματα: βασικά στοιχεία σχεδιασμού διεπαφών

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Ο Άνθρωπος (Κανάλια Εισόδου-Εξόδου)
  2. Μοντέλο αλληλεπίδρασης του Norman
  3. Συσκευές εισόδου-εξόδου
  4. Χρηστικότητα των αλληλεπιδραστικών συστημάτων
  5. Καθολική χρηστικότητα
  6. Ανάλυση απαιτήσεων χρήστη
  7. Περσόνες χρηστών και σενάρια χρήσης
  8. Κανόνες σχεδίασης διεπαφών
  9. Αξιολόγηση Ιστοσελίδων
  10. Άμεσος χειρισμός, videogames
  11. Σχεδιασμός Οθονών Εφαρμογής, μέρος 1
  12. Σχεδιασμός Οθονών Εφαρμογής, μέρος 2
  13. Σχεδιασμός Οθονών Εφαρμογής, μέρος 3

Σημείωση: Κάθε «μάθημα» αποτελείται από 2 ώρες θεωρία και 1 ώρα εργαστήριο. Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων θα παρουσιάζεται η θεωρία που αφορά στην συγκεκριμένη ενότητα-μάθημα, ενώ κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων θα υλοποιούνται τα παραδείγματα τα οποία σχετίζονται με το αντίστοιχο μάθημα-ενότητα. Στο τέλος κάθε διάλεξης θα ανεβαίνουν οι σχετικές διαφάνειες στην ιστοσελίδα του μαθήματος (eClass). Στα εργαστήρια οι φοιτήτριες/ές καλούνται να δουλέψουν σε ομάδες και να συμμετέχουν έμπρακτα στις εκάστοτε δραστηριότητες. Tόσο κατά τις διαλέξεις όσο και κατά το εργαστήριο οι φοιτήτριες\ές θα ενθαρρύνονται να συμμετέχουν μέσα από ερωτήσεις και άλλες δραστηριότητες.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

Ο τελικός βαθμός προκύπτει ως σταθμισμένος μέσος όρος

  • 45% γραπτή εξέταση
  • 35% ομαδική εργασία
  • 20% παρουσιάσεις ομαδικής εργασίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο (διαλέξεις και εργαστήρια)
  • Χρήση διαφανειών
  • Εργαστηριακές και πρακτικές ασκήσεις με χρήση σχετικού λογισμικού βλ. βιβλιογραφία
  • Επίδειξη και ανάλυση βίντεο με παραδείγματα έργων και τεχνικών εμψύχωσης χαρακτήρων.
  • Χρήση e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/513/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ-ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ 2η ΕΚΔΟΣΗ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΒΟΥΡΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΑΝΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΕΛΙΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ
  • Σχεδίαση Διεπαφής Χρήστη, 6η Εκδοση, Shneiderman Ben, Plaisant Cathrerine Λεπτομέρειες
  • Επικοινωνία ανθρώπου - υπολογιστή, 3ή Έκδοση, Dix Alan J.,Finlay Janet E.,Abowd Gregory D.,Beale Russell Λεπτομέρειες
  • Σχεδίαση Διαδραστικότητας, 4η Έκδοση, Preece Jennifer, Rogers Yvonne, Sharp Helen Λεπτομέρειες

Έξτρα Βιβλιογραφία

Συναφή επιστημονικά περιοδικά και άρθρα: 

  • ACM Transactions on Computer-Human Interaction (ACM)
  • Behaviour and Information Technology (Taylor & Francis).
  • International Journal of Human–Computer Interaction (Taylor & Francis).
  • International Journal of Human–Computer Studies (Elsevier).
  • Journal of Usability Studies (Usability Professionals’ Association).
  • Human–Computer Interaction (Taylor & Francis).
  • Interacting with Computers (Elsevier; British Computer Society).
  • ACM Interactions (magazine, ACM)